Leestijd: 3 minuten
131 x gelezen

Afkickverschijnselen koffie: zo doe je er wat aan

Zo kerken je de afkickverschijnselen én doe je er wat aan

Heb je besloten om minder koffie te drinken? Dan heb je misschien wat vragen. Want opeens krijg je last van hoofdpijn en ben je sneller moe. Hoe kan dat? 5 vragen en antwoorden over afkickverschijnselen bij minder koffiedrinken vind je hier op een rij. 

1. Wat gebeurt er eigenlijk als je stopt met koffie?

2. Hoelang duurt afkicken cafeïne?

3. Wat kun je het beste doen bij afkickverschijnselen door minder koffie?

Maar wat kun je tegen die ontwenningsverschijnselen doen. Allereerst is het slim om niet in één keer de cafeïnekraan dicht te draaien. Tenzij je daar natuurlijk een goede reden voor hebt. Als je koffiedrinken mondjesmaat afbouwt, reageert je lichaam ook minder heftig (in ieder geval minder lang). En hierbij geldt ook: de volhouder wint. En jij kunt dit! Deze tips helpen je sowieso:

  • Ga sporten: een half uurtje sporten per dag vermindert de klachten.
  • Vervang je koffiemoment door decafe koffiebonen of thee. Daar zit nog wel wat cafeïne in, maar een stuk minder. Dat verlicht de afkickverschijnselen wat.
  • Hoofdpijn? Veel drinken. Water bedoel ik dan :)
  • De meeste klachten krijg je op dag 2 en 3. Houd daarmee rekening. Plan het in je weekend, of juist niet.
Dit is ook interessant voor jou:  Koffie en sporten een winning team

4. Wat is een goed alternatief voor koffie?

We zijn ons steeds meer bewust van de impact van cafeïne op het lichaam. Daarnaast zit cafeïne niet alleen in koffie, maar ook in cola en chocolade. Steeds meer mensen nemen daarom cafeïnevrije koffie. Maar let goed op: Een kopje cafeïnevrije koffie is niet helemaal cafeïnevrij. Het bevat nog 2 tot 4 milligram cafeïne.

Wil je echt geen cafeïne drinken? Kies dan voor een koffievervanger, zoals Bambu van A. Vogel. Bambu is een 100% natuurlijke koffievervanger gemaakt van chichorei, Turkse vijgen, tarwe, gemoute gerst en Griekse eikels. Ook lekker op z’n tijd! 

5. Maar waarom eigenlijk minder koffie drinken? Wat zijn de nadelen van koffiedrinken?

Koffiedrinken heeft voordelen. Dat is wetenschappelijk bewezen. Het drinken van 2 tot 4 koppen koffie per dag hangt samen met een ongeveer 10% lager risico op hartziekten en een ongeveer 10% lager risico op een beroerte. Dat zegt bijvoorbeeld het Voedingscentrum

Dit is ook interessant voor jou:  Koffie en cafeïne

Maar eerlijk is eerlijk, te veel koffiedrinken is gewoon niet goed voor je:

  • Te veel cafeïne verhoogt je bloeddruk en stressniveau.
  • Je kunt angstgevoelens ontwikkelen, trillerigheid en beven.
  • Te veel cafeïne zorgt voor slechte slaap.

Wist je dat arabicabonen minder cafeïne bevatten? Dit komt omdat de koffieplant op hoogte groeit en daar minder last heeft van parasieten en andere ziekten. De plant heeft minder cafeïne nodig om zichzelf te beschermen.

Drink koffie dus met mate. Dan profiteer je van de goede eigenschappen van een bakje koffie. En je verlaagt de kans op de nadelige effecten. En hoe minder koffiemomentjes, des de specialer de koffiemomentjes worden die je wél hebt  :)

Dit is ook interessant voor jou:  Beste muziek voor bij de koffie
Handtekening

All you need is a good coffee and some good stuff to read…

Tips, tricks en leuke weetjes over specialty coffee.

Wat vond je van dit artikel?

Average rating 0 / 5. Stemmen 0

Er is nog niet gestemd. Wees de eerste!

Wil je op de hoogte blijven?

Volg ons op Instagram