Leestijd: 2 minuten
744 x gelezen

Koffie voor sporten? Doen!

Sporten en caffeïne

Ja, je leest het goed. Koffie drinken voordat dat je gaat sporten heeft een positief effect op je sportprestatie. Ook geeft koffie net dat beetje adrenaline om te gaan sporten als je even geen zin hebt. Handig goedje dus!

Koffie voor sporten, wat gebeurt er?

Drink je een uurtje voordat je gaat sporten een kop koffie? Dan heeft dat een positief effect op de bloedcirculatie. Een betere bloedsomloop zorgt voor meer zuurstof. En dat is weer goed voor het uithouden van je sportactiviteit. Vooral bij langere duursporten. Het effect van cafeïne merk je al na een kwartier. Na een uurtje heb je het grootste effect. 

Koffie drinken (1 à 2 kopjes gewone koffie) voor het sporten helpt ook bij:

  • Minder spierpijn achteraf.
  • Sneller herstel van je spieren.
Dit is ook interessant voor jou:  Afkickverschijnselen koffie: zo doe je er wat aan

koffie tijdens het sporten?

Leuk hoor, dat de cafeïne in koffie zorgt voor dat beetje extra. Maar koffie drinken tijdens sporten wordt een uitdaging. Daar is gelukkig een oplossing voor. Er is namelijk genoeg sportvoeding mét cafeïne. Je hebt bijvoorbeeld sportgels met cafeïne (smaken Forest Fruit en Lemon Lime als je voor de sportgels kiest achter de link). Een aanrader! Zelf ben ik een fanatieke duurloper en -fietser en ik merk echt het effect. Zeker rond het einde van een loop of rit. Deze smaken soms echt naar koffie, maar je hebt ook andere smaken. De keuze is hierin eigenlijke reuze. De ploeg van Jumbo heeft bijvoorbeeld eigen sportgels en deze kun jij ook bestellen.

Dit is ook interessant voor jou:  Eigen koffieplant kweken

Tip: Drink koffie van ongebrande koffiebonen. Doordat de koffiebonen niet gebrand zijn, bevat deze koffie meer cafeïne. Bij het roosteren van de koffie gaat er namelijk cafeïne verloren. 

Aan inname cafeïne zit een max

Je kunt niet eindeloos cafeïne innemen. Dat is zelfs gevaarlijk. Hiervoor gelden richtlijnen. Om effect van inname te bereiken neem je zo’n 3 mg per kilo lichaamsgewicht. Waar het maximum ligt op 6 mg per kilo lichaamsgewicht. Ben je rond de 70 kilo? Dan zit je tussen de 210-320 mg cafeïne die je kunt innemen. Succes!

Wist je dat de hoeveelheid cafeïne in koffie afhangt van welke koffieboon de koffie is gemaakt?

Handtekening

Wat vond je van dit artikel?

Average rating 0 / 5. Stemmen 0

Er is nog niet gestemd. Wees de eerste!

Wil je op de hoogte blijven?

Volg ons op Instagram