Leestijd: 3 minuten
81 x gelezen

Third wave coffee

third wave coffee

Als koffieliefhebber heb je misschien al weleens gehoord van ‘third wave coffee’. Het vertelt het verhaal van de ontwikkeling van het gebruik van de koffieboon. Als er een derde koffiegolf bestaat, zijn er ook een eerste en tweede koffiegolf. Laten we hier eens dieper induiken.

Waves of coffee

De 3 koffiegolven vertellen het verhaal van de introductie van koffie in ons leven en hoe we koffie tijdens deze golven zien en consumeren.

Eerste koffiegolf: massaproductie

In de jaren ’60 begonnen we massaal met koffie drinken. Het was dan ook niet zo gek dat koffie vooral werd gezien als massaproduct. Kwaliteit van de koffieboon stond in deze tijd niet voorop. Deze massaproductie vindt nog steeds plaats. Als je bijvoorbeeld koffiepoeder koopt, koop je typische ‘koffie’ uit de eerste golf. ‘Commodity‘ koffie, die je vaak in de supermarkt koopt, is ook koffie die voor de massa wordt geproduceerd. Hiervoor betalen de koffiemerken een veel lagere prijs aan de koffieboer. Oogsten, verwerken en branden wordt op grote schaal gedaan en dat gaat ten koste van de kwaliteit van de koffie. 

Tip: van koffiepoeder bestaat er een spectaculair koffierecept. 

Dit is ook interessant voor jou:  Speelgoed koffiezetapparaat

Tweede koffiegolf: Starbucks maakt koffie luxe

Je kent vast de koffieketen Starbucks. Starbucks symboliseert de tweede koffiegolf die start vanaf de jaren ’70. Het kenmerkt de beweging van koffie naar ‘luxegoed’. Het ontstaan van de koffieketens waarbij de koffies met siroopjes erin hip werden, gebeurde massaal in de tweede koffiegolf. Hoe populair ook, toch hebben deze koffieketens kwaliteit niet altijd hoog in het vaandel staan. De koffiebonen die ze gebruiken, branden ze bijvoorbeeld heel donker. En door het donker te branden, gaan smaken verloren. Het voordeel van donker branden voor deze ketens is dat ze hierdoor nen consistente smaak creëren. En dat is handig voor het business model;)

Dit is ook interessant voor jou:  Koffieblend of single estate koffie

Derde koffiegolf: de hele koffieketen krijgt aandacht

Sinds de jaren ’90 zitten we in de derde koffiegolf. ‘Specialty coffee‘ doet zijn intrede. Niet alleen de koffiebonen moeten van goede kwaliteit zijn. Maar de hele keten van koffie moet duurzaam en eerlijk zijn. Lokale koffiebranderijen zie je steeds meer. Deze branderijen kopen zelf hun bonen in bij de lokale boer. Branden deze vervolgens zelf en verkopen de super verse bonen aan consumenten. In de derde golf staan de waardering voor het product ‘koffie’ en de kwaliteit van de koffieboon centraal. Ook steeds meer bij consumenten. De koffiebonen in de derde golf worden lichter gebrand. Hierdoor behoudt de boon zijn aroma’s. De smaak van je kop koffie wordt hierdoor complexer en rijker. Een smaak die een echte koffieliefhebber waardeert!

Dit is ook interessant voor jou:  Koffiemolen afstellen
Handtekening

Wat vond je van dit artikel?

Average rating / 5. Stemmen

Er is nog niet gestemd. Wees de eerste!

Wil je op de hoogte blijven?

Volg ons op Instagram